HOME » Over mij » Praktijkervaringen

Afgelopen week heb ik deel uit mogen maken van een middag systemisch werken met paarden. Een methodiek waar ik al eens kennis mee heb gemaakt, maar nog niet veel over wist. Bij systemisch werken wordt er gekeken naar plek, orde en balans in systemen (familie, werk, vriendengroepen etc.). Vanuit deze systemen ontstaan onbewust gedragingen, patronen en overtuigingen welke wij in ons huidige leven tegenkomen. Het doel van deze methodiek is om het onbewuste bewust te maken en een nieuwe ordening in het systeem te creëren.

Ik werd uitgenodigd door mijn collega-coach op haar locatie Klaverweitje. Als representant mocht ik ‘’iets/iemand’’ vertegenwoordigen uit het systeem van een vraagsteller. Er waren meerdere representanten aanwezig, zowel mensen als paarden. Hierdoor ontstaat er een opstelling welke het systeem uitbeeld. Als representant ervaarde ik hoe het was om die persoon te zijn op die plek in het systeem. Ik verplaatste mij als het ware in die persoon, een hele bijzondere ervaring!

Als kers op de taart was er nog tijd en ruimte om zelf vraagsteller te mogen zijn. Ik heb hierbij mijn huidige situatie laten opstellen. Het was erg mooi en leerzaam om de opstelling te zien en te ervaren hoe de representanten op elkaar reageerden. Ook de rol van de paarden vond ik erg indrukwekkend. Ik heb al vaak (met blijvende bewondering) gezien hoe paarden reageren in een coaching-sessie. Maar hoe zij feilloos aanvoelden welke rol zij moesten innemen in een systeem, wauw! Het was niet alleen een bijzondere ervaring, mijn interesse in systemisch werken is zeker weer aangewakkerd. Hier wil ik (in de toekomst) meer over weten!

Dank aan Klaverweitje voor deze geweldige ervaring! 🌸

 

 

 

 

************************************************************************************************************

 

Sessie uit de praktijk met het paard: Goldy

 

In de wei staat Goldy een van de twee paarden. Het is een haflinger merrie van 20 jaar en heel lief.  Zodra ze me ziet, hinnikt ze zacht en maakt contact met me.

Ze komt naar me toe en ik aai haar  Ze ziet er goed uit en ik haal vanwege de vliegen haar vliegendeken er niet af. Alleen haar vliegenmasker haal ik er af. Maak vervolgens haar ogen schoon met schoon water en droog ze goed af. Dan spuit ik wat vliegenspray op haar zodat ze minder last heeft dat de vliegen haar irriteren. Ze vindt dit altijd erg fijn en maakt zachte hinnik geluidjes. Ik laat haar in de paddock en sluit de weide. Ik zie dat ze rustig door de paddock loopt en hier en daar een plukje gras eet.

Als de deelnemer er is drinken we een kopje koffie en is er even ontspanning, na haar autorit van bijna een uur is dat even nodig. Als we dan even wat praten verteld ze over haar toekomstdroom wat ze graag wil. Ze wil graag afstand nemen van het onderwijs om meer tijd te krijgen voor haar droombaan.

Ik geloof dat er rust nodig is en dat ze meer in het hier en nu komt. En dat er bewustwording ontstaat over haar eigen plek. De werkvorm die me goed lijkt is om haar te vragen om haar focus tijdens de coaching op het paard, Goldy te richten. Dit vindt ze oké.

Dan leg ik uit wat sessie inhoud en hoe ik werk. Ook hoe paarden in de natuur reageren, kuddegedrag en hoe ze al miljoenen jaren overleefd hebben als prooidier en vluchtdier. Dan gaat de deelnemer in de paddock en gaan we van start.

Als de deelnemer in de paddock staat komt Goldy naar haar toe, snuffelt wat en loopt langs haar heen en gaat een stukje verderop staan, en eet een grassprietje.

De deelnemer verteld over haar toekomstdroom wat ze heel graag wil. Dit is haar doel, haar uitdaging. De bewustwording toen het paard wegliep herkende zij zichzelf in, de afstand die ze neemt van haar huidige baan en minder te gaan werken. Zodat ze actief met haar droombaan aan de slag kan.

Goldy scharrelt wat rond om haar heen en ik vraag haar te kijken naar het paard en wat het bij haar oproept.

Ze zegt ; Nou ja ze is druk met zoeken en dat ik ook door moet zoeken.

Dan gaat Goldy heerlijk rollen en zichzelf uitgebreid krabben. Met haar tanden over de jeukende plekken. Vervolgens staat ze vlotjes op en gaat meteen weer met haar hoofd naar beneden om te zoeken naar grassprietjes.  Ik benoem het gedrag van Goldy en vraag de deelnemer wat dit gedrag bij haar oproept.

Ze zegt dat ze vindt dat ze te lang wacht met zoeken en best beter mag gaan zoeken. Naar alles wat er op het moment bij haar gebeurd, dat ze wel actiever mag zijn.

Ik vraag hoe ze dat voor zich ziet. De deelnemer geeft aan dat ze deze coaching heel graag wilde doen ondanks dat het vandaag slecht uitkwam. Ze is toch gekomen omdat het voor haar heel belangrijk was.

Dan hoor ik het loeien van de koeien op de achtergrond en ik benoem het.

Plots hoor ik de deelnemer zeggen, er is ook wel iets anders waar ik het over wil hebben. Het gaat over haar puber dochter en de concentratie en leerproblemen die ze ondervind. Ze vind het lastig om haar dochter hierin te ondersteunen en begeleiden.

De vraag achter haar vraag, de onderliggende vraag, komt nu naar boven : Hoe ze haar dochter kan ondersteunen zonder hier zelf volledig in op te gaan zonder zichzelf te kort te doen.

Goldy loopt zodra ze dit verteld, vlak achter haar langs met zijn hoofd laag en blijft dan op een meter of 2 afstand staan te eten.

Ze verteld verder, dat ze het haar dochter heel erg gunt om het wat makkelijker te hebben maar dat ze er ook van baalt dat ze er soms teveel aan voorbij gaat.

Dan benoem ik het gedrag van Goldy wat ik heb gezien; ‘’Goldy liep toen je aan het praten was heel dicht langs jou heen. En vervolgens loopt ze weg, je verteld iets waar je emotioneel erg bij betrokken bent, wat ik kan zien aan je. Over jou dochter wat het met jou doet, heel herkenbaar als moeder, ik ben ook moeder.’’ De deelnemer laat haar tranen lopen en ik leg mijn rechterhand zacht op haar onderrug.

Goldy proest wat, en laat hiermee haar spanning los.

Ik geef aan om maar alles te laten lopen want om het tegen te houden kom je niet verder mee.

De deelnemer knikt, vervolgens beschrijf ik het gedrag weer van Goldy,

Al we nu naar het paard kijken, dit is een paardencoaching. We zien dat Goldy heel dicht bij ons kwam en vervolgens wegliep, verderop weer gaat eten. Als we het dan hebben over het gevoel wat jij hebt bij je dochter en je emotie, en we zien het paard wat op grote afstand van ons staat en daar verder gaat eten.

Hoe is dat voor jou?

Nou dat is wel precies zoals het ook echt is, mijn dochter zoekt heel erg mijn aandacht en mijn begeleiding of mijn liefde en af en toe staat ze enorm ver van me af. Het is soms heel lekker, die afstand omdat ik het ook lastig vind om haar zo dicht bij me te hebben. Omdat ik haar niet altijd begrijp maar wil het liefst altijd verbonden zijn om haar zo goed mogelijk te helpen.

Goldy staat als metafoor voor haar dochter in deze opstelling.

Zodra ze dit heeft gezegd zie ik Goldy staan, een stuk verder, en kijkt dan naar ons, ik benoem het. Dan loopt Goldy een paar passen dichter naar ons toe en gaat daar staan eten.

Goldy keek even naar ons.. op het moment dat daar een afstand is. Wat gebeurt er dan met jou?

Nou dan kan ik het ook wel gedeeltelijk loslaten afhankelijk van met wie ik ben dan natuurlijk want dan praat ik er vaak over met iemand.Helemaal loslaten doe je niet.

Dan vraag ik of het oké is voor haar, die afstand.; ‘’Ja ik denk dat het ook nodig is, dat iedereen dit nodig heeft.’’

Dan reflecteer ik dit laatste en beëindig ik de coaching, Ze bedankt Goldy uitgebreid en we laten Goldy in de wei, om te gaan eten, wat haar weer kan laten ontspannen.  Dat doet ze dan ook van harte en is tevreden. Dan praten we op het terras, nog even na over de nieuwe inzichten, kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen en hoe ze dit in kan plannen in haar leven.

De kern en de inzichten :  De situatie met haar dochter maakt haar emotioneel en radeloos. Haar puberdochter die binnenkort naar het middelbaar onderwijs gaat heeft leerproblemen. Ze wil haar begeleiden maar weet niet goed hoe.  Het inzicht om op afstand te zijn en toch verbonden te blijven met haar dochter geeft rust. In de coaching werkten we met de kernkwadranten.  De kwaliteit van de deelnemer is openheid en makkelijk in de omgang met anderen, deze kwaliteit helpt haar om haar zorgen over haar dochter te ventileren met andere mensen. Haar valkuil om te makkelijk of te direct te zijn heeft ze nu helder. De afstand die er soms is tussen haar en haar dochter is, heeft ze erkend. En inzicht gekregen in welk effect het op haar heeft. Ze heeft nu vrede met de afstand.  De afstand is ook nodig voor haar om focus te houden in wat ze wil,  hiermee werkt ze aan haar uitdaging, om wat ze wil kan realiseren.