HOME » BLOGS

SESSIE UIT DE PRAKTIJK

 

'De tweestrijd tussen ratio en gevoel' 

 

Ze komt precies op de tijd die we afgesproken hadden en parkeert haar auto bij de paardenstallen.

Met een brede lach op haar gezicht komt ze me tegemoet lopen.

Het schudden van de handen doen we niet vanwege de corona maatregelen en we houden 1.5 afstand.

 

Het is prachtig weer en de zon schijnt volop het is warm.

Toch besluiten we om in het bakhuisje te gaan zitten, straks staan we in de zon bij de paarden als de sessie begint.

Ze is erg benieuwd naar de sessie en ik vertel haar over wat de Boost-methode inhoud.


Ze is eigenlijk op zoek naar een manier waardoor ze zich kan onderscheiden en waar haar kwaliteiten volledig tot hun recht komen.

Alleen heeft ze geen idee hoe.

Hier wil ze graag antwoord op en dit wil ze uitzoeken.

 

Dan vertel ik dat we gevoelsniveau gaan werken met liefdesenergie en hierdoor antwoorden en inzichten kunnen krijgen.

Voelen vind ze moeilijk, voelen is vermoeiend.

Het liefst laat ze al haar keuzes afhangen van haar ratio.

Haar hoofd bedenkt voor bijna elk probleem een oplossing.

En ook voor het voelen wat ze ervaart als een probleem.

 

De oplossing is om het gevoel te negeren.

Al weet ze ook dat dit niet altijd de oplossing is.

Ze heeft constant het gevoel van onrust en ongeduld en hier is ze niet blij mee.

Ze gaat mee in de visualisatie oefening liefdevol hart.


Als we naar buiten gaan, zien we de 2 paarden ver uit elkaar staan grazen in de track.

Ze kijken niet op naar ons.

Dan mag ze een grondanker uitkiezen die haar ultieme verlangen mag representeren.

Ze kiest een beertje.

Ze mag zich verbinden met het beertje als haar ultieme verlangen.

 

Dan mag ze een plek zoeken in het veld waar ze zich goed voelt.

Dan loopt ze langzaam naar het gedeelte van het veld waar de paarden haar wel zien.

Maar waar de paarden niet bij haar kunnen komen.


Ze voelt spanning over wat er komen gaat.

Vanuit de plek waar ze staat mag ze verbinding zoeken met een van de paarden.

Ze zoekt contact met het gevoeligste paard wat helemaal achterin de wei staat.

Het paard kijkt niet naar haar en blijft grazen op de plek waar hij staat.


Ik zie dat ze af en toe naar mij kijkt en onrustig is.

Toch geef ik haar tijd om te voelen wat het veld laat zien.

Als het paard niet reageert loopt ze naar het andere paard toe, en ook dit paard kijkt niet op.


Dan ga ik naar haar toe en vraag hoe het is,

ze verteld dat ze geen verbinding heeft met de paarden en dat ze heel ongeduldig is geworden.

Ze vraagt zichzelf af:

Waarom krijg ik geen verbinding?

Waarom ben ik hier nog?

 

Ik vraag of ze het herkent in haar leven dat ze ongeduldig kan zijn.

Ja!


negatieve eigenschappen ’ kunnen ook positief zijn ( en andersom)


Het ongeduldig zijn heeft haar ook veel gebracht.

Doordat ze liever niet wacht met waarmaken van haar plannen gaat ze recht op haar doel af.

En in spannende situaties kan ze goed handelen.

 

Mag ik je een vraag stellen?

'JA' zegt ze.

Stel dit is de laatste dag van je leven en de dood staat voor je,

je geliefden staan achter je.

Wat voel je dan?


Het is stil en ik zie emotie in haar ogen.

'Ik voel dan dat ik mag leunen op mijn geliefden.'

Er gebeurt iets met haar, ze wordt zachter en er is meer rust.

Ik vraag hoe dat voelt.

 

'Fijn, ik voel me rustiger dat ik weet dat ik mag leunen op mijn geliefden

maar mijn hoofd zegt dat het niet genoeg is.

Ik moet door.'

ze vervolgd met:

'Mijn hoofd zegt:

' Dat is lekker makkelijk om te leunen, je mag niet leunen.'


De tweestrijd tussen ratio en gevoel is duidelijk merkbaar en het veroorzaakt de onrust in haar leven.

Er is nog meer wat aandacht mag krijgen en wat geheeld mag worden.

 

Nadat we een time-out hebben genomen en thee hebben gedronken gaan we verder.

Een paard trekt haar aandacht en ze gaat in de buurt van dit paard staan.

Het paard ziet haar en graast vervolgens rustig door.

Ze zoekt naar contact en verbinding met dit paard maar het paard blijft op een afstandje grazen rondom haar heen.

Het voelt alsof er geen contact mogelijk is.

 

Dat herkent zij uit haar eigen systeem.

Ze heeft geen contact met haar moeder en wil dit ook niet.

Er is iets gebeurd in het verleden toen ze nog een klein meisje was van 4 jaar.

We gaan werken met familieopstellingen en ze mag eerst een grondanker uitzoeken die haarzelf kan representeren.

Daarna mag ze haar moeder opstellen.


Ze kiest een representant die haar moeder mag representeren en zet haar moeder een stukje van haar eigen grondanker af.

Vervolgens kijkt ze naar de opstelling vanuit een helikopterview.

Ik vraag haar wat ze ziet.

'Ik zie mijn moeder..'

'Maar ik wil haar niet zien.'

Ze mag afstand nemen,

ze mag de afstand tussen haar en haar moeder fysiek vergroten.


Dit voelt al veel beter.
Hoe is het moeder, vraag ik aan de representant.
'Goed ik zie mijn dochter. '
Hou je van haar vraag ik aan de representant.
.'Ja ik hou van haar.'

 

Als ik weer naast haar kom staan dan is de deelneemster opstandig, en zegt; 

'het voelt alsof het om mijn moeder gaat en niet om mij.'

 

Ik vraag hoe oud ze is.

'32,' zegt ze.

Nee, ik bedoel hoe oud is zij die zich door haar moeder niet gezien voelt.
'4 jaar..'


Ze mag een grondanker inzetten voor de 4 jarige.

Dan mag ze op de plek van de vierjarige gaan staan en verbinding maken.

Hoe voelt het?

'Zwaar en donker,'  zegt ze

'En ik weet niet waarom.'


Ze mag een hele mooie plek visualiseren voor haar jongere zelf van 4 jaar oud.

En het proces van traumaheling wordt ingezet.

Hoe ziet deze plek eruit?

De deelneemster omschrijft de plek.

'Het is in het bos en het is lekker weer net als dat het nu is.'

Zie je de kleine voor je?

'Ja'


Kun je haar vertellen hoe het nu met je gaat?

En wat je allemaal bereikt hebt sindsdien.

 

'Het gaat goed alleen weet ik het soms niet.'

 

Ik herinner haar eraan dat het jongere deel slechts een kind van 4 jaar oud is,

wat gerustgesteld mag worden.

Het jongere deel mag als zodanig behandeld worden.

 

Het begint haar te dagen en ze begrijpt de boodschap.

 

'Oké, het gaat goed, door alles wat ik heb meegemaakt ben ik wijzer geworden.'

 

Ze mag op de plek van de kleine voelen of het goed is, of de kleine gerustgesteld is.

'Ja het is rustig'

En ze ontspant.


Ga je de kleine nog een keer bezoeken?

'Nee, alleen als ik het nodig heb.'

 

Nodig waarvoor?

'Voor als ik het niet weet.'

 

Ik herinner haar weer even aan het feit dat het om een kind van 4 jaar oud gaat

die zorgeloos mag zijn in eeuwigheid.

En dan antwoord ze:

'Oké dan ga ik er niet meer heen.'


Wil je ook niet zien hoe het met de kleine gaat?

'Jawel.'.

'Ik ga af en toe kijken hoe het met haar gaat als ze aan het spelen is.'

 

Weet dat je altijd kunt komen kijken naar de kleine zelf, maar alleen om te kijken en niet meer om hulp te vragen.

Ze wordt steeds rustiger.

Dan is er een interventie.

Het is niet zoals het is.


Ze mag tegenover moeder gaan staan en zeggen:

'Ik neem wat goed voor mij was en ik laat bij jou wat mij niet gediend heeft.'

 

Dan valt er iets van haar af.

'Een enorme opluchting!'

zegt ze.

 

Hoe voelt het in je lichaam?

'Ik voel een oranje gloed rond mijn bovenlichaam en het voelt warm en goed.'

 

Ik vraag haar dit gevoel in haar brein op te slaan

en het verschil te voelen met hoe het was en hoe het nu is.

 

Het is goed zo.

De antwoorden die ze zoekt vindt ze op gevoelsniveau en niet in haar ratio.


#Klaverweitje #Paardencoaching #Boost

 

 

 

 

 

 

Sessie uit de praktijk

Help we zijn een samengesteld gezin!


Ze komen zonder kinderen en zijn een samengesteld gezin.

Zij heeft een dochter en samen hebben ze nog een zoontje.

Ze zijn bij mij gekomen omdat ze hoorde dat ik ook familieopstelling doe met paarden.

Dit leek hun erg interessant.


Ze vertellen over hun leven.

Zij over haar dochter en hij over zijn ervaringen met paarden.

Hij had ooit ook een paard,

Het was zo mak als een lammetje.

En ooit wilde hij weer zo’n paard.


Hun samengestelde gezin heeft vaak discussies en zij lijdt er erg onder.

De discussies gaan vaak over het gedrag van de puberdochter.

Hij vindt er van alles van maar zij springt in de bres voor haar dochter.


We gaan naar de paarden, ze staan in de paardenbak.

Ik heb de paardenbak verdeeld in 3 velden, het verleden, het heden en de toekomst.

Ze mogen beide de paardenbak in lopen, wat rondlopen en op een plek blijven staan waar het goed voelt.


Het ene paard loopt weg en het andere paard zoekt contact met hem.

Hij staat in het midden van de bak tegen een paal aan, hij staat in gedeelte wat het veld van het heden is.

Zij staat verder bij hem vandaan en staat in het veld van de toekomst.

Ze staat met haar rug naar het heden.


Ik volg de energie van de paarden en ga eerst naar hem.

Hij aait het paard en verteld teleurgesteld te zijn.

Dat zij zo ver bij hem vandaan is gaan staan en hij voelt zich niet gezien.

Hij aait het paard weer en verteld over zijn stiefdochter en vindt dat ze vaak te ver gaat.


Dan draait het paard wat bij hem staat zich om en loopt naar haar toe, ik volg de energie.

Vervolgens blijft het paard bij haar stilstaan.


‘Waarom heb je deze plek gekozen?’ Vraag ik.

‘Ik heb deze plek gekozen omdat ik hoop op liefde en verbinding,

dat is wat ik wil.’ zegt ze.


Ze verteld dat ze zich vaak er tussen voelt staan in discussies tussen hem en haar dochter.

Het voelt niet fijn maar ze weet niet wat ze dan moet doen.

Ze wil graag weten wat ze kan doen in dit samengestelde gezin zodat iedereen het fijn heeft.

 

We stellen het gezin op zoals het nu is.

Haar dochter mag ze in de vorm van een grondanker inbrengen evenals haar zoon.

Ze zet haar dochter dicht naast zich.

Hij wil dichter bij haar staan en maakt zijn beweging en gaat tegenover haar staan.


Dan duwt het paard wat bij haar stilstaat haar zachtjes tegen haar rug aan zodat ze tegen hem aan komt te staan.

Ze begint te lachen en kijkt verrast naar mij.

Dan kijken beide elkaar recht in de ogen aan en er gebeurt iets.

Ze houden elkaar stevig vast en kijken elkaar intens aan.


Ik vraag haar te zeggen:

‘jij bent mijn man en ik zie je’

Hij begint te glimlachen.

‘Ik zie je ook’ zegt hij.

Ik vraag haar of ze van hem houdt.

‘ja, ik hou heel erg van hem’

Ik vraag haar te zeggen:

‘ik hou van jou en jij komt op de eerste plek’

Ze kijkt me aan en vervolgens kijkt ze haar man aan en zegt het.

‘Dit is wat ik wilde’ zegt hij.

‘Dat je me ziet als je partner’.


#Klaverweitje #Paardencoaching #Boostmodel

 

Het jongere gekwetste deel..

Paardencoach sessie uit de praktijk.


Na de visualisatieopdracht liefdevol hart gaan we naar de paarden.

De paarden staan achter in de wei in de mist,

Het witte paard staat helemaal achter in de wei en is omgeven door een mistbalk.

Je kunt nog net zien dat er een ekster op zijn rug zit.

 

Er zat al eerder een ekster op de rug van het bruine paard.

De spirituele betekenis van een ekster is:

Een krachtige energie en dient met respect behandeld te worden.

Anders heb je kans dat de energie averechts werkt.

De ekster vraagt ons om te ontwaken en bewust te zijn op elk gebied in ons leven..

De ander mag ook leren de kracht van ekster te leren gebruiken.


Er vliegen ganzen over, we horen ze maar zien ze niet vanwege de mist.

En ook de spirituele betekenis van ganzen is prachtig.

Ganzen; reizen en ontwaken, sprookjes, vruchtbaarheid, en trouw, ouderschap, waakzaamheid, brenger van goed nieuws, kennis.

 

De deelneemster voelde dat ze de aandacht van het witte paard had getrokken.

Ze mag een plek zoeken.

Een plek waar ze zich goed voelt

en contact kan maken met een van de paarden.

 

Ze maakt contact  met het witte paard in de mist.

Hij kijkt al de hele tijd naar haar.

Op het moment dat ze bewust contact en verbinding zoekt

gaat het witte paard vervolgens verder grazen.

 

Als ik bij haar kom, weet ze niet zeker of ze verbinding heeft gemaakt met het witte paard in de mist.

Ik vraag haar om haar gevoel te volgen en te doen wat nodig is om verbinding te krijgen met het witte paard.

Aarzelend loopt ze in de richting van het witte paard.

Dan komt het bruine paard aanlopen en blokkeert de route van de deelneemster.

Ik benoem dit moment en vertel wat ik zie bij de paarden.

 

Het bruine paard snuffelt aan de voeten van de deelneemster.

Buigt dan diep, bij haar voeten, onder het draad door.

En probeert grassprietjes te vinden aan de andere kant van het draad.

Het witte paard staat nog steeds te kijken op afstand.

 

Als ik dit alles benoemt heb, vraag ik wat zij ziet.

Wat is hier aan de orde.

Dan zegt ze vrij snel achter elkaar:

’ Het bruine paard,  is mijn trauma.'

'En die blokkeert mij de weg…'

 

Dan vraag ik of ze een mooie plek wil visualiseren waar er niets maar dan ook niets met haar kan gebeuren.

Ze beschrijft de plek en er verschijnt een glimlach op haar gezicht..

Deze plek is er altijd voor haar en hier kan ze ook altijd naar toe gaan als ze er behoefte aan heeft.

Ik maak een afscheiding in de paardenbak met verleden en heden.

We gaan in het heden staan.

Het heden is het hier en nu.

 

Dan mag ze iets of iemand visualiseren die haar kan helpen.

Hiervoor mag ze een grondanker kiezen, ze kiest een knuffelbeer.

Dit representeert haar helper.

Ze mag in het gedeelte van de paardenbak gaan staan wat het heden representeert.

Op afstand van het verleden..

en de traumatische gebeurtenis. 

 

De deelneemster kan wel kijken naar de gebeurtenis en vertelt..

Ze was pas 8 jaar en heeft een hele nare traumatische ervaring gehad.

Ze heeft als klein meisje van 8 jaar iemand voor haar ogen  zien verongelukken.

Ze verteld vol van emotie, wat ze zag gebeuren.

Het jongere gekwetste deel van haarzelf mag ze opstellen.

En het proces van traumaheling van jongere delen van haarzelf, wordt ingezet.

 

Ze kijkt naar haar jongere gekwetste deel. 

Ze mag het vertellen dat ze nu volwassen is en dat ze het trauma overleeft heeft.

Alle successen mag ze nu vertellen aan het jongere deel.

En het proces van traumaheling van innerlijke jongere delen wordt verder ingezet.

Ze mag daarbij haar fantasie volledig laten gaan.

 

Als ze dat gedaan heeft mag ze aan het jongere deel vragen of dat goed is.

Dat ze af en toe eens mag komen kijken hoe het met het jongere deel gaat.

Als ze in haar volwassen persoon naar het jongere deel toe gaat dan is het goed.

 

Nadat het jongere deel op een veilige plek gebracht is gaan de paarden op ruststand staan.
De deelneemster mag iedereen die heeft bijgedragen aan de sessie bedanken

en we sluiten deze sessie af.

 

Onverwerkte traumatische gebeurtenissen kunnen onze psychische veerkracht doen afnemen.

Het kan leiden tot fysieke, emotionele en psychische klachten.

Een trauma kan ontstaan door een ongeluk, geweld, misbruik, operatie, scheiding, pesten,

verwaarlozing, moeilijke bevalling, tegenslagen, overlijden van dierbaren.

Wat bepalend is voor het ontstaan van een trauma is of er ruimte en ondersteuning was voor de natuurlijke reactie.

Heb je de overlevingsenergie kunnen loslaten.

 

Deze lichaamsgerichte therapie met paarden, gaat over wat er in het hier en nu bij je afspeelt.

Fase 1 is bewustwording van lichamelijke sensaties en emoties .

 

Fase 2 is welke ervaringen deze emoties hebben losgemaakt.

Herontdekken van delen van zichzelf die verdwenen waren.


Fase 3 helen van de gekwetste jongere delen.

Visualisaties in kleine stappen de delen erkennen, het aandacht geven en het geruststellen.

Stabiliseren, helpen om tot rust te komen.

Hierdoor krijgt het een plek en kan er een gezond , vitaal en ontspannen mens tevoorschijn komen.

 


#Klaverweitje #Systemischcoachen #Traumaheling #Paardencoaching

 

Een verhaal uit de praktijk.



Hij komt aanrijden met zijn auto en parkeert bij de paardenstallen.

Als hij uitstapt, gaat het paard wat vlakbij de paardenstallen staat uitgebreid rollen.

Mijn hond blaft opgewonden en ik open de deur om hem te verwelkomen.

 

In het bakhuisje drinken we thee en hij verteld over zijn leven.

Hij is gepensioneerd.

En heeft jarenlang een eigen bedrijf gehad.

Hij vertelt er uitgebreid over.

 

Ik hoor geen enkele hulpvraag.

Hij vindt het gewoon leuk om een keer een paardencoaching mee te maken.

Ik vraag hem of hij wel eens een paardencoach sessie heeft gehad.

Maar dat is niet zo, dit is de eerste keer en hij staat er heel open in.

(Dit hoor ik vaak, mensen weten niet wat ze kunnen verwachten.)

 

Als ik hem heb uitgelegd dat we systemisch gaan werken met de paarden worden zijn ogen groot,

hij vindt het heel interessant.

Als we onze laarzen hebben aangedaan lopen we naar de paardenbak,

de paarden lopen vrij rond in de track en kunnen hiervandaan zo in de paardenbak lopen.

Ik stel de paarden voor, Goldy de haflinger is 21 jaar een heel lief paard wat al heel lang bij ons is.

En Amanzo de Spaanse hengst, hij is 23 jaar ook heel lief en zeer gevoelig,

en reageert vrijwel meteen op de energie en de signalen die hij geeft zijn duidelijk.

 

De sessie begint met een meditatie en visualisatieoefening: Liefdevol hart:

 

Dan mag hij een plek zoeken in het veld waar hij zich prettig voelt.

En mag hij op zijn gevoel vertrouwen.

En vanuit die plek contact te maken met een van de paarden op zijn eigen manier,

dat kan zijn op afstand contact maken of fysiek contact maken.

 

Hij loopt rustig naar het midden van de paardenbak en zijn ogen zoeken contact met Amanzo, de Spaanse hengst.

Amanzo kijkt op naar hem, even een paar seconden en gaat vervolgens rustig door grazen.

Ik zie dat hij weet dat er contact gelegd is met Amanzo.

Dan loop ik naar hem toe en vraag hoe het is op deze plek die hij uitgekozen heeft.


De plek is heel goed en hij voelt zich er fijn.

Hij verteld dat hij contact heeft gemaakt met Amanzo en dat hij weer fijn aan het grazen is.

Goldy staat afgezonderd aan de andere kant van het weiland.

Peter wil naar Amanzo toe en dat mag natuurlijk.


Hij loopt richting Amanzo en dan komt Amanzo ook hem tegemoet lopen.

Hij aait hem over zijn neus en Amanzo doet vervolgens een paar stapjes naar achteren.

"Dit heb ik nu altijd."

Zegt hij ineens.

Hij merkt vaak dat mensen hem dominant vinden.

En dan een stapje terug nemen.


Als ik vraag bij wie hij dominantie herkent van zijn familieleden, zegt hij resoluut:

“mijn oudere zus, waar ik geen contact meer mee heb.”

Zijn oudere zus was heel bazig en hij heeft als jongere broer veel moeite gehad om ook gezien te worden.

Het gedrag van zijn zus heeft hij onbewust overgenomen…

 

#KenJezelf #paardencoaching #klaverweitje #systemischwerk