HOME » ACT

ACT acceptance and commitment therapy.

 

Dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie,

die je kan helpen om op een handige manier om te gaan met problemen.

Waardoor je niet steeds vastloopt, en de waardevolle dingen in je leven weer ziet.
ACT bestaat uit twee kernonderdelen: Acceptance & Commitment.

Bij het Acceptance‐onderdeel leer je op een handige manier om te gaan met je persoonlijke obstakels.

Je leert hier ruimte maken voor vervelende gevoelens , afstand nemen van moeilijke gedachten, op een andere manier naar jezelf
kijken, en tenslotte je aandacht te richten op het hier en nu.

Met deze vaardigheden zul je merken dat je niet meer zo snel vastloopt in je obstakels.

Het Commitment‐onderdeel richt zich op het weer opnieuw gaan investeren in jezelf.

Je begint met stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt in het leven, waarna je weer concreet gaat investeren in de dingen die er echt toe doen.

 

Deze twee
kernonderdelen samen zorgen ervoor dat je persoonlijke veerkracht ontwikkelt,

waardoor je je niet tegen laat houden door obstakels om de dingen te doen die jij belangrijk vindt!
Hierna volgt een kort overzicht van de 6 verschillende ACT‐onderdelen.

 

6 pijlers van ACT:

ACCEPTANCE:

1. Mindfulness In contact komen met het hier en nu.  Aandacht leren richten op het Nu.

2. Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden. Omgaan met obstakels.
Voelen: Ruimte maken voor vervelende gevoelens (accepteren)

3. Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
Denken: Afstand nemen van moeilijke gedachten.

4. Zelf als context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.  Zelfbeeld: Op een andere manier naar jezelf kijken (Zelf als Context)

COMMITMENT:

5. Waarden:  Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven. Oriënteren: Stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt (Waarden)

6. Toegewijde actie: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.  Investeren in de dingen die jij belangrijk vindt (Toegewijd Handelen.



In 3 kleine stappen:
Het is waardevol om zicht te hebben op de dingen die echt belangrijk zijn voor je; jouw waarden.

Echter weten wat je belangrijk vindt, veranderd je leven nog niet.

Het gaan handelen naar deze waarden, maakt dat deze ook daadwerkelijk meer aanwezig zijn in je leven.

In de praktijk, blijkt echter dat het nog
helemaal niet zo gemakkelijk is om te gaan handelen naar je eigen waarden.

Het is daarom belangrijk, om klein te beginnen.

Door klein te beginnen, zul je zien dat je sneller succeservaringen opdoet; wat vertrouwen geeft en motiverend werkt om door te gaan.  
Stap voor stap. Sta vervolgens eens stil, bij hoeveel vertrouwen je hebt dat je deze stap daadwerkelijk gaat zetten.


Ik ga vandaag….........
Vertrouwen (1‐10):.........


Ik ga morgen…........
Vertrouwen (1‐10):......

 

Ik ga overmorgen….....

Vertrouwen (1‐10)........

 


Resultaat: Persoonlijke veerkracht: Vermogen om mee te buigen met de obstakels,

zodat je kunt blijven investeren in de dingen die je belangrijk vindt .

Hierdoor vergroot je jou psychologische flexibiliteit.
ACT is een bewezen effectieve therapie voor verschillende problemen, waaronder angst, depressie
en lichamelijke ongemakken.

Echter, ACT is niet alleen bruikbaar als je problemen hebt, je kunt het ook gebruiken om je kwaliteit van leven te verhogen en je persoonlijke veerkracht te vergroten.

Filmpje :

https://youtu.be/dWb0DxunZ2Q